Tuesday, October 6, 2009

Islam, Yahudi dan Gerakan Zionis

Dr. Mohd Ridhuan Tee Abdullah, Pensyarah Kanan, Universiti Pertahanan Nasional Malaysia

Sehingga rencana ini ditulis, lebih 1000 rakyat Palestin di Gaza yang tidak berdosa telah terkorban dan lebih 5000 cedera akibat serangan ganas tidak berperikemanusiaan Zionis Yahudi. Saya cukup yakin bahawa tindakan tidak bertamadun dan kebinatangan Zionis Yahudi ini telah dirancangkan dengan sebegitu rapi dan telah mendapatkan persetujuan negara-negara Arab yang menjadi sekutu kuat Amerika Syarikat.


Setelah serangan kejam dilakukan oleh Zionis Yahudi, maka berkokoklah negara-negara Islam Arab ini seolah-olah menentang keganasan Zionis Yahudi itu. Kenyataan demi kenyataan mengutuk tindakan ganas tersebut dikeluarkan. Namun, kenyataan tidak selari dengan tindakan yang dilakukan. Mesir sanggup menutup sempadan di Rafah kepada mangsa pelarian perang Palestin. Pertubuhan bangsa-bangsa bersatu (PBB) tidak dapat berbuat apa-apa kerana ia telah dikuasai Zionis dan boneka Amerika Syarikat yang menjadi penyokong kuat Zionis Yahudi.


Bagi negara-negara yang berjauhan dengan negara-negara Arab, tidak ketinggalan kecaman dan kenyataan dikeluarkan. Tabung demi tabung diwujudkan oleh badan-badan kerajaan dan bukan kerajaan. Misi bantuan kemanusiaan turut dihantar. Khutbah-khutbah Jumaat dan ceramah sana sini berapi-api, serta begitu beremosi mengutuk tindakan Yahudi secara rambang sehingga menjadikan saya tersentak dan timbul tanda tanya, apakah salah Allah SWT menjadi orang Yahudi? Adakah agama Islam bersikap menentang Yahudi secara pukal? Adakah semua orang Yahudi itu jahat? Jika begitu keadaannya, kenapa Allah SWT menjadikan orang Yahudi?


Perlu diingatkan bahawa yang ditentang adalah gerakan Zionis Yahudi, bukannya semua orang Yahudi. Sama juga halnya dengan pengharaman ke atas babi. Jelas sekali, babi haram dimakan atau dipelihara oleh orang Islam. Persoalannya, apakah salah Allah SWT menjadi binatang yang bernama babi? Kita perlu faham bahawa kewujudan Yahudi dan babi serta lain-lain adalah ujian untuk kita semua. Kita boleh membenci mereka, tetapi sifatnya sebagai makhluk Allah SWT perlu dihormati.


Islam mengamalkan prinsip kita tidak menyerang jika kita tidak diserang atau kita tidak menentang jika tidak ditentang. Hakikat ini perlu difahami, yang ditentang hari ini adalah gerakan Zionis regim Yahudi bukan orang Yahudi secara rambang. Ada Yahudi yang baik yang menentang regim Zionis Yahudi di negara mereka sendiri. Begitu juga dengan babi, kita tidak boleh sewenang-wenangnya membunuh binatang ini, kerana ia juga berhak hidup sebagai makhluk yang dijadikan oleh Allah SWT.


Perkara ini perlu difahami semua, agar agama Islam tidak disalah fahamkan dan dipandang serong oleh orang bukan Islam. Agama Islam menerima kehadiran orang bukan Islam di muka bumi ini selagi mereka menghormati negara dan orang Islam. Islam hanya akan menentang orang yang menentang Islam termasuk orang Islam sendiri yang menentang agama sendiri. Islam tidak menentang Yahudi selagi Yahudi tidak menentang Islam. Pendek kata, Islam tidak mengamalkan anti-semitisme.


Dengan sebab itu, ketika berlakunya tragedi Holocaust yakni pembunuhan beramai-ramai Yahudi oleh Hitler, umat Islam Albania menerima Yahudi yang lari bertempiaran akibat keganasan Hitler. Inilah sifat Islam yang perlu diketahui oleh umat Islam dan juga orang bukan Islam bahawa Islam tidak pernah menentang mereka yang tidak menentang Islam.


Peristiwa Holocaust juga perlu difahami dengan mendalam dan tidak perlu ditonjolkan dalam keadaan melampau. Mengikut data tidak rasmi seramai 6.5 juta Yahudi telah dibunuh secara terancang oleh Hitler di sekitar tahun 1940-1945, ketika Perang Dunia Kedua. Versi lain mengatakan hanya 400 ribu sahaja yang dibunuh. Apapun angka yang ditunjukkan, hakikatnya Zionis Yahudi menggunakan tragedi ini untuk menagih simpati masyarakat antarabangsa dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, sehingga membawa kepada penubuhan sebuah negara haram Israel di bumi Palestin pada tahun 14 Mei 1948.


Dengan sebab itu, peristiwa Holocaust ini diraikan oleh regim Zionis Yahudi sebagai tanda kemenangan mereka sehingga ke hari ini dan bukannya kekalahan dalam erti kata yang sebenar. Pendek kata, Holocaust adalah propaganda Yahudi. Justeru, umat Islam janganlah terlalu beremosi menjaja ke sana ke mari peristiwa Holocaust ini. Apa yang boleh dipelajari daripada Holocaust ini ialah Hitler telah dapat membaca betapa bahayanya Zionis Yahudi dan ia perlu ditentang hingga ke titisan darah terakhir.


Kewujudan Zionis Yahudi di Palestin adalah bukti kukuh menunjukkan betapa bahaya Zionis Yahudi jika tidak diperangi. Regim Zionis Yahudi semakin mengganas tanpa ada sifat kemanusiaan. Saban hari umat Islam Palestin menjadi korban, dibom, dibunuh, ditembak, disiksa dan diperlakukan sesuka hati. Sedangkan umat Islam Palestin mempertahankan kedaulatan tanahair sendiri. Namun, keadaan hari ini telah terbalik, seolah-olah umat Islam Palestin merempat di tanahair sendiri dan bukannya Zionis Yahudi.


Zionis Yahudi bertindak sesuka hati. Tidak ada satu badan dunia boleh menahan tindakan mereka. Gencatan senjata dan pengunduran tentera Yahudi baru-baru ini tidak akan meninggal apa-apa kesan. Zionis Yahudi boleh terus mengganas bila-bila masa sahaja. Sejarah telah membuktikan dengan jelas. Misalnya, perjanjian damai pada 13 September 1993 setelah serangan kejam Zionis Yahudi ke atas umat Islam Palestin. Perjanjian hanya tinggal perjanjian. Begitu juga perjanjian damai sebelum dan selepas itu sehinggalah ke hari ini.


Umat Islam Palestin terus menjadi mangsa korban. Perjanjian Perdamaian hanya sebagai batu loncatan untuk mengatakan kepada dunia bahawa Zionis Yahudi ingin berdamai. Walhal apa yang berlaku adalah sebaliknya. Pengunduran tentera Zionis Yahudi buat sementara janganlah disangka bahawa keadaan telah pulih seperti sedia kala. Umat Islam Palestin mesti bersedia pada tahap terbaik sebagai persediaan menghadapi kegilaan Zionis Yahudi.


Secara peribadi, saya tidak pernah khuatir akan semangat umat Islam Palestin. Mereka bertekad akan terus berjihad hingga ke titisan darah yang terakhir. Seperti yang dikatakan oleh seorang cendekiawan barat, George Bernard Shaw, antara lain menyebut bahawa perjuangan umat Islam Palestin tidak akan luntur. Mereka akan terus bangkit berjuang walau apa pun terjadi. Rakyat Palestin kini terus berhempas pulas untuk menebus maruah mereka walaupun terpaksa menggunakan senjata usang dan batu-batu jalanan sebagai senjata mempertahankan diri, apatah lagi setelah perjanjian damai dicabuli oleh Zionis Yahudi.


Kini sudah 61 tahun regim zionis yang menumpang di Palestin berkuasa dan bermaharajalela. Zionisme bukan sahaja telah melakukan kezaliman terhadap umat Islam di Palestin, malahan juga terhadap orang Kristian dengan menjadikan Baitul Muqaddis dan Juruselam sebagai ibukota Israel, sedangkan satu dunia tahu bahawa Al-Qud merupakan kota suci agama Islam, Yahudi dan Kristian. Zionis Yahudi tidak langsung mengendahkan agar Juruselam dan Al-Quds dijadikan kota antarabangsa (Internationalization of Juruselam). Malah Zionis Yahudi terus memonopoli Al-Quds tanpa menghiraukan perasaan umat Islam dan Kristian.


Semua ini menunjukkan betapa bahayanya gerakan Zionis Yahudi terhadap umat Islam. Mereka menjalankan dasar disriminasi yang begitu nyata walaupun dari segi undang-undang mereka tidak mempunyai hak langsung untuk berbuat demikian. Bukan Yahudi yakni penduduk Palestin tidak dibenarkan langsung memiliki tanah walaupun di bumi mereka sendiri. Sementara orang-orang Zionis Yahudi yang berhijrah ke Palestin terus diberi taraf kewarganegaraan dan hak-hak istimewa yang lain. Sumber air di Tebing Barat terus dijadikan hak mereka. Pendek kata, keadaan sudah berubah dan rakyat Palestin pula merempat di tanahair sendiri.


PBB tidak dapat lagi diharapkan untuk memainkan peranan secara adil. Resolusi-resolusi yang diluluskan yakni supaya berdamai dengan penduduk Palestin telah dicabar oleh Zionis Yahudi sendiri. Namun, tidak ada tindakan dilakukan walaupun mereka berupaya melakukannya.
Melihat kepada perkembangan yang berlaku, mahu tidak mahu umat Islam perlu membuka mata mulai sekarang dan mengambil tindakan bersama yang sesuai untuk menyelamatkan bumi Palestin. Kita selalu mengingati peristiwa Israk dan Mikraj setiap 27 Rejab di mana Allah SWT membawa Rasulullah S.A.W dari Masjidil Haram ke ke Masjid Al-Aqsa, diikuti Mikraj. Tetapi apakah memadai hanya dengan mengingatinya tanpa apa-apa tindakan.


Pada hemat saya, perjanjian damai dengan Zionis Yahudi tidak membawa apa-apa erti kerana Zionis Yahudi tidak pernah berpegang pada janji. Apatah lagi undang-undang antarabangsa jarang memihak kepada Palestin yang ditindas setakat ini? Perjanjian hanya menjadi erti sekiranya tanahair Palestin dipulangkan kepada tuannya yang asal.


Sungguh malang bagi orang Islam yang kini berjumlah lebih 1.5 billion hanya membiarkan sahaja apa yang berlaku di sana. Satu orang Yahudi dengan nisbah lebih 100 orang Arab tidak dapat mengalahkan Zionis Yahudi yang satu ini. Apakah umat Islam telah hilang kekuatan, sedangkan sejarah membuktikan bahawa umat Islam sebenarnya mempunyai kekuatan. Kekuatan Arab di zaman lampau terletak pada kekuatan perpaduan Islamnya walaupun bilangannya sedikit sekali. Tetapi kekuatan umat Islam hari ini bilangannya terlalu ramai tetapi tidak berkualiti. Ini bertepatan dengan sabda Rasulullah S.A.W. yang mengatakan bahawa umat Islam bilangannya ramai tetapi ibarat buih di waktu banjir, banyak, tetapi kosong.


Menyedari hakikat itu, umat Islam harus bangun dan bertekad untuk menyelamatkan maruah umat Islam yang telah dinodai oleh musuh Islam Zionis Yahudi. Sekadar boikot barangan dan berdemonstrasi yang bersifat hangat-hangat tahi ayam tidak akan menyelesaikan masalah selagi negara-negara Islam tidak sedar akan kesilapan mereka. Perkara ini telah berlarutan selama 61 tahun. Regim Zionis Yahudi terus gagah.


Kita tidak boleh menentang Zionis Yahudi dengan mengamalkan sikap “action-oriented”? Bila berlaku baru bertindak. Bila berlaku kekejaman terhadap umat Islam, maka berboikotlah kita sana sini terhadap barangan Yahudi. Tetapi bila isu ini senyap seketika, umat Islam mula leka dan terus menggunakan barangan buatan Yahudi. Kita mudah lupa, sedangkan Zionis Yahudi tidak pernah lupa. Kita perlu bersikap pro-aktif dan istiqamah dalam perjuangan.


Negara-negara Islam mesti sepakat sejiwa menentang Zionis Yahudi. Negara-negara Arab yang berjiran dengan Israel mesti membebaskan diri mereka daripada cengkaman Yahudi dan Amerika Syarikat. Secara logiknya, jika negara-negara Arab yang berjiran dengan Israel pakat-pakat membangunkan negara masing-masing dan mempunyai sistem pertahanan yang kuat, sudah tentu negara haram Israel akan tersepit di bumi Palestin. Lama-kelamaan Zionis Yahudi ini akan lari ke tempat lain sepertimana mereka lari daripada Eropah ketika Hitler berkuasa.
Malangnya hari ini, negara-negara Arab hanya melihat sahaja tindakan ganas Israel terhadap Palestin. Negara-negara Arab ini masih tidak membangun dan sistem pertahanan mereka masih berada pada tahap lemah, walaupun mereka dikurniakan Allah SWT dengan lubuk emas (minyak). Tidak ada tindakan yang dibuat selain daripada mengeluarkan kenyataan menentang tindakan Zionis Yahudi dan memberi bantuan kewangan setelah gencatan senjata. Semua ini berlaku disebabkan oleh otak pemimpin-pemimpin negara umat Islam yang telah diyahudikan oleh sekutu kuat Israel iaitu Amerika Syarikat.


Perlu diingatkan walaupun Zionis Yahudi tidak berada di kebanyakan negara Islam tetapi pemikiran Yahudi telah menguasai umat Islam. Misalnya, kemudahan computer dan internet dicipta Yahudi digunakan untuk melayari laman-laman lucah. Manakala media-media cetak dan elektronik banyak memfokuskan berita-berita hiburan dan kehidupan artis. Budaya ilmu dipinggirkan. Ilmuan dan cerdik pandai tidak mendapat tempat di hati anak-anak muda dan masyarakat. Mereka hanya tertarik dengan budaya suka berhibur atau hedonisme.


Zionis Yahudi juga berjaya merosakkan pemikiran umat Islam untuk terus berpecah sesama sendiri. Perpecahan yang berlaku sampai kepada tahap kita sanggup bergaduh dan membunuh sesama sendiri. Pergaduhan dan pemusuhan ini lebih teruk berbanding dengan bukan Islam.


Kita boleh berkawan dan berbaik dengan bukan Islam tetapi tidak dengan umat Islam sesama sendiri. Lebih menyedihkan lagi, kita sanggup berhabis, menggunakan wang yang sebegitu banyak untuk memukul dan saling jatuh-menjatuh antara satu sama lain, antara parti politik ini dan parti politik itu, antara negeri ini dan negeri itu.


Cuba bayangkan jika kita dapat jimatkan dan simpan wang yang digunakan saling jatuh-menjatuh, berapa ramai umat Islam yang miskin dan melarat boleh diselamatkan? Berapa banyak pembangunan dan sistem pertahanan dapat diperkuatkan?


Justeru, sebelum kita perangi Zionis Yahudi, kita perlu perangi sikap dan mengutuk perangai umat Islam yang sanggup berpecah-belah dan menjadi lemah hasil perbuatan tangan-tangan sesama sendiri. Pendek kata, sebenarnya yang menjatuh umat Islam bukan orang lain, bukan Zionis Yahudi, tetapi tangan-tangan umat Islam sendiri yang tidak kenal siapakah saudara mereka yang sebenar dan musuh mereka yang sebenar. Kesempatan inilah yang ditunggu-tunggu oleh Zionis Yahudi untuk mengganyang umat Islam kerana mereka tahu umat Islam berada pada tahap yang lemah. Ayuh, bangunlah saudaraku, masa tidak menunggu kita. Sebelum nasi menjadi bubur atau sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna, marilah kita bersama-sama menghisab diri agar kekuatan dapat dimiliki.

2 comments:

  1. assalamualaikum.Saya mmg suka baca semua artikel hasil penulisan tuan Ridhuan.Sesungguhnya artikel tuan bnyk memberi kesedaran, manafaat dan mencetus semangat yg tinggi dlm diri saya terutama semangat jihad.Walau apa pun yg berlaku kpd tuan, saya sensntiasa akn mempertahankan nama baik tuan.Tuan tidak keseorangan, bnyk NGO2 Islam akan mempertahankan tuan kerana tuan berani lantang menyuarakan yg benar dan tuan sanggup berhadapan dgn bnyk tohmahan semata2 utk tegakkan islam!!. Sya merupakan timbalan presiden sebuah NGO islam.Kami amat menyokong tuan.Tuan jgn takut dgn ancaman2 mereka KAFIR LAKNATULLAH!. ALLAH SWT ada bersama2 org yg sabar dan benar.
    Nescaya, kebenaran akan mengatasi kepalsuan.Layarilah laman blog saya jika tuan sudi. Http://mohdfadly1malaysia.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. salam...ikutilah crita2 mnarik mgenai bgsa melayu yang d smpaikn dgn cra yang santai di http://fariduddinalislam.blogspot.com

    ReplyDelete