Tuesday, October 6, 2009

TANGGUNJAWAB MENANTU TERHADAP IBUBAPA MENTUA

Dr. Mohd Ridhuan Tee Abdullah, Pensyarah Kanan, Universiti Pertahanan Nasional Malaysia

Pendahuluan

Tanggungjawab menantu terhadap mentua jarang dibincangkan secara terbuka. Bahan-bahan berkaitan isu ini juga agak terhad. Bagi sesetengah pihak, mungkin dianggap tidak penting. Apatah lagi perkara ini tidak disentuh secara spesifik dalam Al-Quran, Hadis dan perbincangan secara terbuka, atau mungkin perkara ini ada dibincangkan, tetapi penulis masih belum menjumpai atau menerokai ilmu tersebut.


Setelah meneliti perkara ini secara mendalam, penulis dapat katakan bahawa tanggungjawab menantu terhadap ibu bapa mentua adalah sama seperti tanggungjawab anak terhadap ibu bapa kita sendiri. Antara ayat-ayat Quran dan Hadis berkaitan tanggungjawab kita terhadap ibu bapa yang turut boleh diaplikasikan dalam konteks ibu bapa mentua yang sempat dipetik dalam kertas kerja ini adalah seperti berikut:

Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapamu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan “ah” dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia. Dan rendahkahlah dirimu terhadap mereka berdia dengan penuh kesayangan dan ucapkanlah: “Wahai Tuhanku, kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku waktu kecil” (QS Al-Israa’: 23-24)

Dan sembahlah Allah dan jangan kamu menyekutukan denganNya sesuatupun, dan kepada kedua ibu bapa hendaklah kami berbuat baik, dan yang mempunyai tali kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin dan tetangga yang menjadi kerabat....(QS An-Nisa’:36)

Nabi Muhammad SAW telah menekankan bahawa derhaka kepada orang tua adalah salah satu dosa besar setelah menyekutukan Allah SWT. Rasulullah bersabda: “Adakah kalian mahu kuberitahu tentang dosa-dosa yang besar?”. Para sahabat menjawab: “Kami mahu, ya Rasulullah SAW”. Rasulullah SAW bersabda: “menyekutukan Allah SWT dan derhaka kepada orang tua”. (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

"Sampaikanlah kepada sesiapa yang engkau temui daripada kaum wanita, bahawasanya taat kepada suami serta mengakui haknya adalah menyamai pahala orang yang berjihad pada jalan Allah, tetapi sangat sedikit sekali golongan kamu yang dapat melakukan demikian." (Riwayat Al-Bazzar dan Ath-Thabrani)

Ayat lain berkaitan Q.S Luqman: 14, Q.S Al-Ankabut: 8 dan sebagainya.


Prinsip Islam Terhadap Perkahwinan

Lelaki bertangungjawab sepenuhnya terhadap isteri yang dikahwininya. Ini kerana lelaki tersebut telah ‘mengambil’ anak perempuan tersebut daripada ibu bapanya. Bermakna, perempuan tersebut telah menjadi ‘hak mutlak’ si suami. Justeru, menjadi tanggungjawab suami sepenuhnya untuk menyempurnakan segala keperluan isterinya zahir dan batin.


Tanggungjawab suami tidak terhenti setakat isterinya, malahan terhadap kepada kedua ibu bapa kepada isteri atau mentua. Suami (menantu) tidak boleh membiarkan ibu bapa mentua setelah anaknya telah diambil. Sikap tidak bertanggungjawab atau lepas tangan seolah-olah kita melakukan perkara yang sama terhadap ibu bapa sendiri.


Pendek kata, kedudukan ibu bapa sendiri dan mentua adalah sama tidak kira sama ada mentuanya beragama Islam atau tidak. Sama seperti tanggungjawab anak yang telah memeluk Islam terhadap ibu bapanya yang belum memeluk Islam.


Seperti mana Islam menetapkan bahawa setiap anak yang memeluk agama Islam wajib menghormati ibu bapanya yang tidak memeluk Islam. Begitulah juga apabila anaknya ini telah berkahwin. Hubungan dan penghormatan tetap sama, kecuali jika dipaksa melakukan perkara yang bertentangan dengan ajaran Islam


Contoh, isteri saya selaku menantu kepada ibu bapa saya amat menghormati kedua ibu bapa saya walaupun agama berlainan. Begitu juga dengan saya selaku menantu kepada kedua ibu bapa isteri saya (mentua).


Pendek kata, Islam tidak membezakan martabat ibu bapa tidak kira apa juga agamanya selagi mana kedua-dua pihak tidak mempunyai niat tidak baik.


Dalam Islam tanggungjawab menantu terhadap ibubapanya sendiri dan ibubapa mentuanya adalah sama.


Hubungan Istimewa Menantu dan Mentua

Hubungan istimewa menantu dan mertua adalah sama seperti hubungan istimewa ibu bapa sendiri yakni tidak batal wuduk bila bersentuhan dan tidak boleh dikahwini. Ini bermakna, martabat mentua adalah sama seperti ibu bapa.


Penulis dapat rangkumkan tanggungjawab menantu terhadap mertua berdasarkan kepada jadual di bawah


Tanggungjawab Menantu Lelaki dan Perempuan Mengikut Keutamaan


Menantu Lelaki

Allah SWT
Rasulullah SAW
Ibu/Ibu Mertua
Bapa/Bapa Mertua
Isteri
Anak-anak
Lain-lain


Menantu Perempuan

Allah SWT
Rasulullah SAW
Suami
Anak-anak
Ibu/Ibu mertua
Bapa/bapa mertua
Lain-lain


Ibu bapa mentua mesti dimuliakan seperti kita menghormati ibu bapa kita sendiri. Kalau mereka kecil hati, sama seperti kita menyinggung perasaan ibu bapa sendiri. Jika kita sayang anaknya, kenapa kita tidak sayang orang yang melahirkannya juga? Penulis yakin ada ramai menantu kecil hati dan pendam perasaan terhadap mentua yang terlalu ambil berat tentang anaknya sehingga mengabaikan anak menantunya. Perbuatan sebegini sudah pasti bercanggah dengan tuntutan agama Islam.


Kewajipan anak lelaki, pertama kepada Allah, kedua rasul, ketiga emak dan emak mentua, keempat bapa dan bapa mentua dan kelima baru isteri. Isteri kena faham, kalau dia sayang dan melebihkan ibu bapa, itu memang wajar. Sebaliknya anak perempuan, yang pertama Allah, kedua rasul dan ketiga suami. Perasaan mentua perlu dijunjung kerana mereka berhak ke atas menantu.


Peristiwa Nabi Ibrahim dan anak menantunya perlu dijadikan teladan. Nabi Ibrahim pergi menziarahi menantunya ketika puteranya, Nabi Ismail tiada di rumah. Isteri Nabi Ismail belum pernah bertemu bapa mertuanya, Nabi Ibrahim. Apabila sampai di rumah anaknya itu, terjadilah dialog antara Nabi Ibrahim dan menantunya.

Nabi Ibrahim: Siapakah kamu?

Menantu: Aku isteri Ismail.

Nabi Ibrahim: Di manakah suamimu, Ismail?

Menantu: Dia pergi berburu.

Nabi Ibrahim: Bagaimanakah keadaan hidupmu sekeluarga?

Menantu: Oh, kami semua dalam kesempitan dan (mengeluh) tidak pernah senang dan lapang.

Nabi Ibrahim: Baiklah! Jika suamimu balik, sampaikan salamku padanya. Katakan padanya, tukar tiang pintu rumahnya (sebagai kiasan supaya menceraikan isterinya).

Menantu: Ya, baiklah.

Setelah Nabi Ismail pulang daripada berburu, isterinya terus menceritakan tentang orang tua yang telah singgah di rumah mereka.

Nabi Ismail: Adakah apa-apa yang ditanya oleh orang tua itu?

Isteri: Dia bertanya tentang keadaan hidup kita.

Nabi Ismail: Apa jawapanmu?

Isteri: Aku ceritakan kita ini orang yang susah. Hidup kita ini selalu dalam kesempitan, tidak pernah senang.

Nabi Ismail: Adakah dia berpesan apa-apa?

Isteri: Ya ada. Dia berpesan supaya aku menyampaikan salam kepadamu serta meminta kamu menukarkan tiang pintu rumahmu.

Nabi Ismail: Sebenarnya dia itu ayahku. Dia menyuruh kita berpisah. Sekarang kembalilah kau kepada keluargamu.

Ismail pun menceraikan isterinya yang suka merungut, tidak bertimbang rasa serta tidak bersyukur kepada takdir Allah SWT. Sanggup pula mendedahkan rahsia rumah tangga kepada orang luar. Tidak lama selepas itu, Nabi Ismail berkahwin lagi. Setelah sekian lama, Nabi Ibrahim datang lagi ke Makkah dengan tujuan menziarahi anak dan menantunya. Berlakulah lagi pertemuan antara mertua dan menantu yang saling tidak mengenali.

Nabi Ibrahim: Di mana suamimu?

Menantu: Dia tiada dirumah. Dia sedang memburu.

Nabi Ibrahim: Bagaimana keadaan hidupmu sekeluarga? Mudah-mudahan dalam kesenangan?

Menantu: Syukurlah kepada tuhan, kami semua dalam keadaan sejahtera, tiada apa yang kurang.

Nabi Ibrahim: Baguslah kalau begitu.

Menantu: Silalah duduk sebentar. Boleh saya hidangkan sedikit makanan.

Nabi Ibrahim: Apa pula yang ingin kamu hidangkan?

Menantu: Ada sedikit daging, tunggulah saya sediakan minuman dahulu.

Nabi Ibrahim: (Berdoa) Ya Allah! Ya Tuhanku! Berkatilah mereka dalam makan minum
mereka. (Berdasarkan peristiwa ini, Rasulullah beranggapan keadaan mewah negeri Makkah adalah berkat doa Nabi Ibrahim).

Nabi Ibrahim: Baiklah, nanti apabila suamimu pulang, sampaikan salamku kepadanya. Suruhlah dia menetapkan tiang pintu rumahnya (sebagai kiasan untuk mengekalkan isteri Nabi Ismail).

Apabila Nabi Ismail pulang daripada berburu, seperti biasa dia bertanya sekiranya sesiapa datang mencarinya.

Nabi Ismail: Ada sesiapa datang semasa aku tiada di rumah?

Isteri: Ya, ada. Seorang tua yang baik rupanya dan perwatakannya sepertimu.

Nabi Ismail: Apa katanya?

Isteri: Dia bertanya tentang keadaan hidup kita.

Nabi Ismail: Apa jawapanmu?

Isteri: Aku nyatakan kepadanya hidup kita dalam keadaan baik, tiada apapun yang kurang. Aku ajak juga dia makan dan minum.

Nabi Ismail: Adakah dia berpesan apa-apa?

Isteri: Ada, dia berkirim salam buatmu dan menyuruh kamu mengekalkan tiang pintu rumahmu.

Nabi Ismail: Oh, begitu. Sebenarnya dialah ayahku. Tiang pintu yang dimaksudkannya itu ialah dirimu yang dimintanya untuk aku kekalkan.

Isteri: Alhamdulillah, syukur.

Pengajaran daripada kisah ini adalah mentua mempunyai hak untuk memberikan pandangan terhadap menantunya. Menantu sepatutnya memberikan contoh yang terbaik kepada mentua demi menjaga keharmonian rumahtangga. Penulis yakin bahawa suami akan lebih mengasihi isterinya, jika isterinya menyayangi ibu bapa suaminya.


Dalam usaha memenuhi tuntutan tersebut, penulis menggariskan beberapa perkara berikut untuk diteliti dan dilakukan oleh menantu terhadap mentua sebagai tanda penghormatan dan membalas budi mereka.

1. mentaati mentua pada segala yang diperintahnya kepada anak, kecuali perkara maksiat
2. berbicara kepada keduanya dengan adab dan lemah lembut
3. memberikan bantuan kewangan (bulanan) sebagai tanda mengambil berat
4. bangun menghormati keduanya apabila mereka datang
5. mencium tangan kedua dan memeluknya, setiap pagi dan petang dan pada setiap upacara
6. memelihara nama, kehormatan, serta harta benda mereka
7. memuliakan mereka, dan memberikan mereka yang diminta
8. bermesyuarat dengan mereka dalam urusan berkaitan
9. memperbanyakkan doa dan permohonan ampun bagi mereka
10. cuba membuat sesuatu untuk menggembirakan mereka tanpa perlu diingatkan atau ditunjukkan kepada si anak
11. tidak mengangkat suara di hadapan mereka
12. tidak cuba memotong percakapan mereka ketika mereka sedang mengatakan sesuatu
13. sentiasa meminta izin mereka jika mahu keluar rumah
14. tidak memeranjatkan mereka, ketika sedang tidur
15. tidak melebihkan isteri dan anak dari kedua mereka
16. tidak mencela mereka, jika mereka melakukan sesuatu yang tidak memuaskan
17. tidak ketawa dalam majlis mereka, jika tidak ada sebab yang menarik untuk ketawa
18. tidak memanjangkan tangan kepada makanan, sebelum mereka terlebih dahulu memulakannya
19. tidak tidur atau baring, padahal mereka masih lagi duduk kecuali jika mereka telah mengizinkan
20. tidak melunjurkan kaki di hadapan mereka
21. tidak masuk dahulu sebelum mereka atau berjalan di hadapan mereka
22. menyahut panggilan mereka serta merta, apabila mereka memanggil
23. memuliakan teman-teman mereka di waktu hayat mereka dan sesudah mereka meninggal
24. tidak berkawan dengan seorang yang tidak mematuhi kedua ibubapanya
25. memberi dan bertukar tukar hadiah ketika hari lahir mereka
26. membawa dan menemani mereka ke masjid jika diperlukan
27. mendoakan keduanya, khususnya sesudah meninggal, sebab adalah sangat berguna kepada mereka


Pengkaji tidak menafikan bahawa contoh terlalu ideal, tetapi apa yang ingin ditonjolkan adalah penghormatan dan keadilan yang perlu dilakukan oleh menantu terhadap ibu bapa dan mentuanya.


Kesimpulan


Islam meletakkan martabat yang tinggi terhadap ibu/ibu mertua dan bapa/bapa mertua. Justeru, tanggungjawab ini tidak boleh diabaikan oleh menantu lelaki terutamanya. Mengabaikan salah seorang daripada mertua seolah-olah mengabaikan ibu bapa sendiri. Kesejahteraan rumahtangga amat bergantung kepada sejauh mana tanggungjawab menantu terhadap ibu bapa mertua. Jika tanggungjawab ini diabaikan sudah tentu si isteri akan menjadi kurang selesa disebabkan oleh ibu bapanya sendiri diabaikan oleh suaminya.


Satu persoalan yang perlu difikirkan bersama adalah, adakah derhaka menantu terhadap mentua, sama seperti derhaka anak terhadap ibu bapa sendiri? Adakah syurga di telapak kaki ibu, boleh diaplikasikan dalam konteks syurga di telapak kaki ibu mentua? Sama-sama kita fikirkan.

84 comments:

  1. Alhamdulillah ustaz..saya dapat manfaat dari tulisan ini.
    Ustaz, saya ingin meminta pendapat, bagaimana sekiranya sebelum menikah, seorang perempuan memberikan syarat kepada bakal suaminya, seperti, "kalau boleh saya tidak mahu tinggal di tempat sekian2 stelah berkahwin dan dipersetujui oleh suami itu..."
    adakah permintaan seperti itu bertentangan dgn islam? dan bagaimana islam menanggapi sekiranya setelah berkahwin, si suami membawa istrinya tinggal ditempat yang tidak disukainya?

    wassalam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak bertentangan. Boleh dibawa berbincang.

      Delete
    2. salam. it is not permissible to make your zaujah live in a place that she's not comfortable in. please watch mufti menk's full lecture on marriage. it is very useful and beneficial. all are according to qur'an and sunnah in shaa Allah. http://www.youtube.com/watch?v=FterpIbfTqU

      Delete
    3. Assalamualaikum ustaz..sy ingin bertanya bila seorang perempuan berkahwin ia menjadi hak mutlak suaminya.adakah perempuan tersebut tidak blh atau tidak perlu mengambil berat atau membantu ibubanya sendiri?? Dan adakah berdosa jika si isteri selalu membantu keluarga nya kerana si isteri anak yang sulung. Si isteri cuba berlaku adil kepada kedua org tuanga dan mertuanya. Lagi satu ustaz..apa pendapat ustaz jika si isteri menanggung segala bayaran rumah api air ketika duduk asing bersama suami kerana suami belum bekerja atau tidak mempunyai pendapatan yang kukuh? Tetapi apabila Suami bekerja tetap si isteri yang mengeluarkan perbelanjaan tersebut sama ada duduk asing atau duduk dirumah ibubapa? Wajib kah suami memberi nafkah kpd si isteri walaupun si isteri bekerja? Jika si suami tidak memberi nafkah kerana si isteri bekerja dan gaji si suami hmpir separuh si suami simpan dan hanya keluarkan utk keperluan si suami sahaja?

      Delete
  2. bagaimana jika menantu laki2 ingin pindah rumah tetapi dilarang oleh ibu mertuanya? karena alasan istri lagi hamil dan tidak boleh pindah rumah.

    si menantu laki2 ini punya alasan yang kuat, knapa ia ingin pindah dari rumah mertua, dikarenakan kesuluruhan anak2nya tinggal disatu rumah..dan ia sudah tidak sanggup lg,, dikarenakan ia tertekan oleh kakak kakak iparnya..
    1. Apakah solusinya?
    2. dosakah si menantu jika ia tetap pindah rumah? (sudah izin tetapi tetap tidak dikasih ibu mertua)?
    3. masuk akal kah jika istri lagi hamil tidak boleh pindah rumah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh pindah. bincang baik-baik. Mentua pun kena bertolak ansur demi kebahagian anak menantu

      Delete
  3. ustaz bagaimana pula kalau suami beranggapan bahawa dia tidak perlu menolong ibu mentua kerana meraka ada anak lelaki.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebaik-baiknya tolonglah. kecuali tidak mampu.

      Delete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Maaf saya minta izin mengcopy cerita nabi diatas untuk saya taruh di wall FB saya. Maaf sebelumnya terima kasih.

    ReplyDelete
  6. Ustaz, bagaimana sekiranya suami beranggapan isteri dan anak2 perlu pulang bermalam di rumah keluarganya setiap minggu bagi menjaga hati kedua ibu bapanya walaupun si isteri merasa terbeban dgn perkara ini. Di tambah dgn kerja2 rumah dan urusan2 lain. Terima kasih

    ReplyDelete
  7. salam ustaz,sy ingin bertanyakan 1 perkara mengenai hubungan menantu lelaki dan ibu mentua.ada seseorang beritahu bhw hubungan antara menantu dgn mentua hanya perlu HORMAT dan BUKAN TAAT.contohnya..bila tiba hari raya si suami ingin beraya bersama2 isteri dan anak2nya dan tdk mahu beraya bersama ibu mentua (makluman ayh mentua sudah meninggal dunia dan ibubapa si suami sudah meninggal dunia juga) sedangkan si anak perempuan adalah harapan besar dlm urusan persediaan hari raya.si isteri ikut dan taat ats arahan si suami.ibu mentua begitu sedih atas apa yg berlaku wpun ada anak menantu lain akan menolong dlm persedian hari raya.jd apa HUKUMNYA dalam islam menantu lelaki ini dalam memperlakukan/mengguris perasaan ibu mentua kerana padanya dia tdk perlu TAAT atas arahan ibu mentua tapi hanya perlu HORMAT (bermaksud akan melawat/menziarahi pada bila2 waktu yg dia mahu).UNTUK MAKLUMAN USTAZ,TINDAKAN SI SUAMI ADALAH BETUL HASIL RUJUKAN SI ISTERI KEPADA AHLI2 AGAMA YG LAIN.MOHON DIJELASKAN.TKASIH

    ReplyDelete
  8. Salam Ustaz, bagaimana kalau ibu suami sudah amanahkan rumah pusaka dan nak anaknya duduk disitu bila sudah berkahwin. Dan sebelum kahwin bakal isteri pula tak nak duduk bersama ibu bapa mertua kerana arwah ayah isteri pernah pesan bila kahwin jangan duduk rumah mertua. Apa solusi yang ada. Terima kasih.

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. Saya telah bertegang urat dengan Ibu saya,, halnya/fahaman saya adalah Manusia hanya perlu bergantung kepada Allah akan tetapi Ibu saya berkata bahawa manusia juga perlu bergantung kepada manusia selain Allah,, suara saya meninggi apabila saya telah dikatakan sesat apabila tidak mengiya fahaman Ibu,,adakah saya berdosa terhadap Ibu saya,,minta penjelasan kerana saya sentiasa rasa bersalah setalah peristiwa itu,,

    ReplyDelete
  11. Uztaz.... mcm mn nk didik isteri yg keras kepala... kadang2 bsikap kurang ajar pd suami...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Senang jer. Suami kena jadi lelaki soleh dan tunjuk contoh teladan yang baik baru boleh didik isteri kurang ajar

      Delete
  12. assalam ustaz...sy pernah mndengar dlm rancangan tv seorang ustaz pernah bagitau bahawa kedudukan ibu ayah sendiri n ibu ayah mertua langsung x sama.sedangkan ustaz pula menyatakan kedudukan darjatnya sama tinggi..susulan itu menyebabkan suami saya kurang menghormati ibu saya berbanding ibubapa nya dan menjadikan saya tidak ikhlas apabila berada di dalam lingkungan keluarga suami.mohon pencerahan...tq

    ReplyDelete
  13. aslmkum ustaz. jika dlm cerita nabi ibrahim menyatakan isteri yg mendedahkan masalah dlm rumah tangga perlu d cerai .jika si suami suka mendedahkan masaalah rumah tangga dan suka mengiakan cerita2 yg tidak benar hingga belaku pekara yg tidak di ingini berlaki

    ReplyDelete
  14. aslmkum ustaz. jika dlm cerita nabi ibrahim menyatakan isteri yg mendedahkan masalah dlm rumah tangga perlu d cerai .jika si suami suka mendedahkan masaalah rumah tangga dan suka mengiakan cerita2 yg tidak benar hingga belaku pekara yg tidak di ingini berlaki

    ReplyDelete
  15. As'salam ustz..berkenaan ibu n bapa mertua yg ustz kongsikn ni..ada tak Naz n Dalilnya..??

    ReplyDelete
  16. Salam Ustaz, bagaimana hukum diantara menantu lelaki dgn ibu mertua jika isterinya telah meninggal?
    Terima kasih Ustaz.

    ReplyDelete
  17. Assalam Ustaz. Rasanya tak terlambat nk ucap Selamat Berpuasa. Sy nak tanya mengenai tanggungjawap seorang menantu perempuan. Apabila dia pulang ke rumah mentua, apakah status menantu tersebut? Sebagai tetamu ke ustaz? Sy tgk situasi di mana mentua merungut sebab menantu tidak menolong dia masak, basuh baju, sidai baju. Ustaz boleh tolong jelaskan. Terima kasih

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum ustaz..saya ingin bertanya tentang tempat menginap selepas berkahwin..saya baru saja berkahwin dan saya dan isteri saya masih lagi keliru dimanakah yg sewajarnya kami menginap sama ada di rumah family suami atau d rumah mertua saya(family isteri)..sementara saya dlm proses utk memdapatkan rumah asing..saya masih keliru sbb saya anak sulung drpd dua beradik..adik saya d asrama..ayah saya bekerja shift..patutkan saya berulang alik atau saya terus membawa iateri saya ke rumah saya..dimanakah tempat yg sewajarnya dan sesuai utk kami..adakan di rumah ibu saya atau drumah mertua saya..saya mohon penjelasan dripda ustaz utk saya memberi tahu kepada isteri saya..

    ReplyDelete
  19. Assalam ustad...sya nk tny mcm mne law sbliknya..mksd sya bila menantu da lyn mertua dia bgai ibu sndr tpi mertua pulk yg lyn buruk kt menntu?pdhl mnntu da mcm2 cara nk amk ati mertua.solat masak basuh kemas sume tpi xdpndg lgsg pun mnntu tu dlm rumah.smp trpkr sndr ap slah mntu kt mertua tu..dan masa prmlaan nk bina msjd tu mertua bagai mnntng.kol xnk bckp pun xnk.fmly prmpuan sume yg amk thu n beria sndr.fmly laki xpnh amk brt n amk thu tntg ank laki dia nk kawen pun.smp tempiasnya isteri kpd anak laki mertua ni..rasa mcm xwujud ble dlm rumh tu.ajak bual sembg ti spth2 jwb...tolong ustad..ap perlu buat lg n hukum nya sama tarbat kan..tpi kita xdiendahkan cmne ye..

    ReplyDelete
  20. assalamualaikum ustz...bagaimana pula jika isteri meminta tolong suami membantu ibubapa isteri tetapi suami tidak mahu kerana katanya ibubapa isteri bukan tanggungjawab isteri

    ReplyDelete
  21. Assalamualaikum ustz...saya ingin bertanya...sekiranya suami saya meninggal...adakah hubungan saya dgn bapa mertua masih sama seperti Dulu dan setelah saya berkahwin semula bagaimana pula hubungan saya dengan bapa mertua suami pertama

    ReplyDelete
  22. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum ustz...saya ingin bertanya...sekiranya suami saya meninggal...adakah hubungan saya dgn bapa mertua masih sama seperti Dulu dan setelah saya berkahwin semula bagaimana pula hubungan saya dengan bapa mertua suami pertama

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum ustz...saya ingin bertanya...sekiranya suami saya meninggal...adakah hubungan saya dgn bapa mertua masih sama seperti Dulu dan setelah saya berkahwin semula bagaimana pula hubungan saya dengan bapa mertua suami pertama

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum ustz...saya ingin bertanya...sekiranya suami saya meninggal...adakah hubungan saya dgn bapa mertua masih sama seperti Dulu dan setelah saya berkahwin semula bagaimana pula hubungan saya dengan bapa mertua suami pertama

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum ustz...saya ingin bertanya...sekiranya suami saya meninggal...adakah hubungan saya dgn bapa mertua masih sama seperti Dulu dan setelah saya berkahwin semula bagaimana pula hubungan saya dengan bapa mertua suami pertama

    ReplyDelete
  27. Adakah pemberian faraid juga dikira menantu atau tidak?

    ReplyDelete
  28. Assalamualaikum ustaz, sy telah berkahwin dengan seorg perempuan dr sabah dan keadaan keluarganya sedikit susah. Persoalan sy ialah skrg ini sy rasa kurg selesa kerana ibu dan bapa mertua serta adik bradik isteri selalu tinggal dgn kami sehungga berbulan2 sehingga sy merasa tidak selesa dan menganggu kehidupan seharian sy. Adakah tempoh melawat itu sama seperti seorg jiran melawat jirannya atau bagaimana?

    ReplyDelete
  29. Salam.. saya nak tnya,adakah suami sy brtnggungjwb untuk mmberi nafkah kpd ibu saya dn mmberi prblnjaan untuk rumah mskipun kmi tidak tnggl brsma ibu bp sy..? Sbb ibu sy sllu mngeluh suami sy xbg duit sprtimn suami sy mmberi ibu kndungny duit.. sdngkn suami sy tidak mampu.. adkh suami sy brdosa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi la juga sakat yg mampu kalau takdan cakap la terus trg dgn ibu mertua tu...kalau dgn ibu bapa dapat sendiri dapat bagi rm100 tiap2 bln bagi
      La rm50 setiap seorg sebab tu tanda kita ada duit...bapa mertuapun ayah sendiri juga dah tu begitu juga dgn mak mertua...dua2 tak batal air sbyg...pendapat sy tapi dlm al-quran atau hadis sy tak tahu ada ke tak tapi...kalau di fikirkan itulah yg terbaik...

      Delete
  30. Salam.. saya nak tnya,adakah suami sy brtnggungjwb untuk mmberi nafkah kpd ibu saya dn mmberi prblnjaan untuk rumah mskipun kmi tidak tnggl brsma ibu bp sy..? Sbb ibu sy sllu mngeluh suami sy xbg duit sprtimn suami sy mmberi ibu kndungny duit.. sdngkn suami sy tidak mampu.. adkh suami sy brdosa?

    ReplyDelete
  31. Assalammualaikum ustz..sy nk tnye pdpat ustaz..andai suami tiada dirumah(outstation/kursus)..blh kah istrinya mjaga ayh mntua yg sdg skit(stroke)

    ReplyDelete
  32. Assalammualaikum ustz..sy nk tnye pdpat ustaz..andai suami tiada dirumah(outstation/kursus)..blh kah istrinya mjaga ayh mntua yg sdg skit(stroke)

    ReplyDelete
  33. Assalam ustaz... klu ibu bapa mertua bukan islam. Mmpelawa suami minum tuak@arak... dan masih xblh terima menantu. Dan menginginkan anknya berkahwin dgn org 1 kampung yg bukan islam... dan menyebabkan rumah tangga ank dan menantu td retak menanti belah... mcmmne ye ustaz? Ape tindakan yg patut menantu td lakukan? Ank dah 2.. dan menantu tgh mngndung ank yg ke3. Ank td telah mengisi borang untuk menceraikan isterinye kerana isterinya tidak sanggup lg terima. Perkahwinan hampir 9thun.

    ReplyDelete
  34. Assalam ustaz... klu ibu bapa mertua bukan islam. Mmpelawa suami minum tuak@arak... dan masih xblh terima menantu. Dan menginginkan anknya berkahwin dgn org 1 kampung yg bukan islam... dan menyebabkan rumah tangga ank dan menantu td retak menanti belah... mcmmne ye ustaz? Ape tindakan yg patut menantu td lakukan? Ank dah 2.. dan menantu tgh mngndung ank yg ke3. Ank td telah mengisi borang untuk menceraikan isterinye kerana isterinya tidak sanggup lg terima. Perkahwinan hampir 9thun.

    ReplyDelete
  35. Assalamualaikum..ustaz,saya seorang isteri dan juga menantu..saya ingin kepada ustaz..apakah hukum jika seorang suami meninggalkan seorang isteri yang sedang sakit dan baru lepas menjalani pembedahan akibat masalah buasir dan si suami lebih mementingkan ibubapanya dan terlalu mengikutkan kehendak mereka sampai si isteri dibiarkan bersendirian bersama anak yg masih kecil dihospital..boleh ustaz bagi penerangan..

    ReplyDelete
  36. Assalamualaikum wbt Ustaz.
    Saya kini sedang mengandung anak ke5.
    Anak2 lain berumur 7, 6, 4 dan 2 tahun. Ibu mertua saya berusia 73 tahun tinggal bersama saya sekeluarga. Beliau pernah tinggal dengan anak2 yang lain tetapi bergaduh besar hingga seperti dihalau keluar. Ada kala saya merasakan agak terbeban dengan keadaan mengandung anak2 masih kecil dan salah seorang autisme dan follow up hospital 3,4 Kali sebulan. Mertua saya juga mempunyai karenahnya sendiri, seperti tengok anak lelakinya ada dirumah mesti nak p berjalan2.
    Sedangkan duduk di rumah sekadar tidur Dan tidak mampu membuat apa tugasan waima makan pun perlu berhidang untuknya.
    Adakah berdosa sebagai menantu yang adakala merasa terbeban dengan keadaan ini?
    Disebabkan keadaan diri dan anak2 masih kecil?
    Ada ketika perasaan merasa serba salah apa patut dilakukan?
    Mungkin juga ini dugaan mengandung yang penuh cabaran ya ALLAH.

    ReplyDelete
  37. salam ustaz, sy ade satu soalan yang xdapat sy nk pikir dengan waras. sy ada seorang isteri, dan seorang ibu yg Alhamdulillah masih sehat. keadaan nya mcmni. isteri sy anak yatim piatu. jd kakak nye berkahwin dan membelanya sejak umur tingkatan 5, die tlah menganggap kakak dan abg iparnya seperti mak dan ayah. jd bila raya. kami slalu bergaduh, saya kalau buleh mmg nk slalu balek ke rmh mak sy. bg sy. mereka cuma lah abg dan kakak. tp ibu sy adalah seorang insan yg melahirkan sy. apa yg patut sy lakukan dlm hal ini ustaz? mintak penjelasan.

    ReplyDelete
  38. Assalamualaikum ustaz...saya azmar dan saya ini perkahwinan kedua saya baru 2 tahun ..saya kusut dan buntu ustaz saya sewa satu rumah dan yang tinggal dalam rumah tu saya isteri saya mak kandung saya dan anak saya 2 orang..saya ada 4 adik beradik ustaz saya sulung 3 lagi semua perempuan..pernah terjadi satu pertengkaran diantara saya dan isteri..kata isteri saya dia kurang selesa dgn mak saya dan saya terkejut die pernah meninggikan suara dgn mak saya depan saya..dia kata mak saya berlakun sakit..yer mak saya ada sakit yang darah tggi kencing manis..kadang2 bila die bediri lama dan dia akan rase pening...sekarang yang buat saya lagi pening ialah isteri saya nak mak saya pergi duduk pulak umah adik2 saya yang lain..isteri saya cakap adik2 saya yang lain perlu jaga mak diorang jgk..Ya allah bagi lah saya satu ayat utk menyatakan pada mak saya utk die pergi tggl atau jaln2 1minggu umah adik no 2 minggu seterusnya rumah adik no 3..tetapi mak saya selesa tggl dirumah saya..mak saya tak pernah menyuruh masak atau mengarah buatkan ape2 untuk mak saya...ape yg isteri saya masak dia makan..ada sampai isteri saya tak masak dan isteri saya makan diluar itu pun mak saya tak kisah mak saya oder makan melalui fon dan org kedai akan hantar..sekarang sy tertekan....saya nak keluarga bahagia...saya tak nak sana masam sini masam...ustaz saya bekerja sebagai pengawal peribadi sampai saya tak dapat nak tumpukan perhatian pada kerja...isteri saya cakap pada saya kalau sayangkan rumah tangga kita suruh
    mak awk pergi rumah anak2 yg lain...klu mak tak pergi kerumah anak2 dia yang lain jgn salahkan dia jika terjadi apa2 pada rumah tangga kita...saya tak nak jadi anak derhaka ustaz..knp isteri saya tak boleh ikut cara saya malayan keluarga diac..saya cukup rapat dan saya cukup hormat bapak dan mak mertua saya.....tlg saya ustaz...tolong saya ustaz sayang keluarga saya ustaz...

    ReplyDelete
    Replies
    1. habib mahdi beri nasihat pada pasangan yang ada masalah rumahtangga, banyakkan buat solat sunat taubah..sesiapa yg Allah swt terima taubahnya, InsyaAllah Allah swt akan selesaikan masalah rumahtangga itu..

      saya pernah amalkannya, Alhamdulillah Allah swt tolong selesaikan masalah rumahtangga saya..

      InsyaAllah kita semua amalkannya. juga

      Delete
  39. salam ustaz, sekiranya suami meninggal dunia adakah isteri bertanggungjawab menanggung keperluan mertua? bagaimana jika nanti isteri berkahwin baru

    ReplyDelete
  40. Salam ustaz...suami saya berkrja di luar bandar selama 2 bulan dan sy tinggal dengan ibu mertua saya tapi dalam rumah ada adik dan abang ipar (lelaki) juga tinggal macam mne tu apew hukum nye????

    ReplyDelete
  41. Salam ustaz...suami saya berkrja di luar bandar selama 2 bulan dan sy tinggal dengan ibu mertua saya tapi dalam rumah ada adik dan abang ipar (lelaki) juga tinggal macam mne tu apew hukum nye????

    ReplyDelete
  42. Assalamualaikum Ustaz,

    Saya anak bongsu dlm keluarga. Hanya saya dan abg sulung. Pada tahun 2016 saya telah kehilangan Ibu tersayang. Sebelum ini, abg saya duduk asing dari keluarga. sebelum arwah ibu meninggal, beliau telah berpesan dgn kakak ipar untuk menguruskan anak2 abg dan berpindah balik kerumah keluarga untuk menguruskan hal2 anak dan menjaga bapa saya.
    Bapa saya seorang yang sangat praktikal, dan sikap cakap lepas dan berterus terang. kebelakangan ini, kakak ipar bersikap degil dan memberontak gara2 bapa yang selalu bercakap lepas mengenai tanggungjawab yang sepatutnya dibuat bersama saya tapi lepas tangan. Tidak langsung menjaga anak2 tirinya, dgn alasan anak2 tidak mahu mendengar cakapnya disebabkan saya terlalu memanjakan mereka. Langsung tidak ambil peduli hal ehwal menjaga makan minum bapa mertuanya, apatah lagi menjaga rumah.
    Disebabkan dia, saya dan bapa selalu menegur abang untuk menasihati dan membimbing isteri sebaik mungkin. sehinggakan skg, abg saya gagal untuk membuatnya. Minggu lepas,saya terlalu marah dgn sikap kakak ipar lalu saya memarahi abg saya kerana sikap isteri yg tidak ambil tahu hal makan minum keluarga sebelum keluar rumah.

    Saya terlalu buntu, dan berasa sangat tersinggung & kecewa dengan sikap abg dan isterinya yg tidak langsung menjaga amanah dan selalu menyakitkan hati bapa dan saya apatah lagi menjaga hal ehwal anak2.

    ReplyDelete
  43. assalamualaikum ustaz, saya ingin meluahkan rasa kecewa terhadap keluarga mentua saya yang tidak menghormati kami suami isteri ketika perayaan mereka...saya mengikut suami balik kampung untuk menyambut perayaan gawai....ketika sambutan perayaan tersebut...keluarga mentua telah masak masakan yang tidak halal walau mengetahui anaknya telah masuk agama islam dan menantunya...kami tidak dapat berbuat apa2 untuk menegur cuma mampu berdiam diri dan mengelak untuk makan bersama....ustaz apa yang terbaik untuk kami lakukan d saat itu ustaz...kami sangat buntu...saya tidak mampu untuk menghalang suami untuk berjumpa keluarganya...tolong bagi pendapat ustaz

    ReplyDelete
  44. assalamualaikum ustaz, ibu mertua saya pernah minta saya gugurkan kandungan (anak no 2) dalam perut , ketika itu anak pertama kami usia 5 bulan.alasannya anak pertama saya itu masih kecil dan perlukan perhatian, dan malangnya saya gugur sampai sekarang anak dah usia 4 tahun masih belum dikurniakan anak lain. ayah mertua pula suka meminta2, minta belikan kerta, kemudian minta duit untuk buat pagar besar dirumah sedangkan yang sedia ada sudah cukup baik.means tak rosak. bagaimana saya nak tahan rasa kecil hati dll.. sedangkan kami sendiri masih pakai kereta kecil yg bermasalah, dan ttp bertahan dengan kereta tersebut.saya sangat rasa terbeban malah jadi meluat dengan sikap mertua.apa patut saya lakukan?

    ReplyDelete
  45. salam ustaz..mntk pndgan..mak mertua sy ingin tggl bersama sy..tetapi sy dan mertua tak spemdapat..kdg2 bgaduh bila mbncgkn ssuatu perkara..sy buntu..sy xslesa ibu mertua tggl bersam2 kami bg mgelakkn sbrg pgaduhan blaku..perlu ke suami sy mcari rumah sewa yg lain bg mjlbkn tnggjwbnyer sbg anak terhadap ibunyer..suami sy masih mpyai adk bradik yg lain n msh bujang..ibu mertua ay tdk mahu tggl di rumah anak llki yg maaih bujang katanyer anaknyer itu lelaki..sdgkn stahu sy antara ank dan ibu tiada mslh utk tfgl bersama..

    ReplyDelete
  46. assalammualaikum usztaz..saya ingin pendapat ustaz..saya baru berkahwin dengan suami saya cina mualaf..tetapi keluarga suami saya tidak mengetahui tentang perkahwinan kami ni..suami saya terpaksa tidur dirumah orangtuanya untuk menyembunyikan hal ini dan dia hanya tidur beberapa hari dirumah saya kemudian balik kerumah orangtuanya..suami saya takut memberitahu hal perkahwinan kami ini kerna takut di suruh oleh ibubapanya untuk menceraikan saya..suami saya buntu untuk buat pilihan samaada perlu pilih saya atau ibubapanya..dia takut derhaka dengan ibubapanya..apa yang perlu suami saya lakukan ustaz..saya mohon ustaz balas pertanyaan saya ini,kerna ini melibatkan soal perkahwinan kami saya buntu tidak tau tanya pendapat siapa lagi..

    ReplyDelete
  47. assalamualaikum ustaz.sy ingin tnya pndpt ustaz..ibu saya telah mburukkan saya dan suami pada adik beradik saya,saudara mara dan mak2 kawan saya.puncanya disebabkan saya selalu marahkan mak saya kerana kebersihan rumah dan kerana mak terlalu sayangkan anak2 laki yang minta duit dengan die wlupn ada yang x bekerja..disebabkan buruknya kami ni,sampai dekat setahun saya dah ada anak pun tak dibenarkan berhubung dengan mak ayah saya.suami saya pula ego..dia tak benarkan saya berhubung dengan keluarga lansung.kalau boleh sampai mak ayah saya meninggal pun dia takkan benarkan jejak kaki ke sana.dia lagi pentingkan maruah kami tercemar dari tanggungjawab.kata dia,ini hukuman untuk mak ayah saya.apa perlu saya lakukan walaupun dah terlalu banyak saya nasihat dan tegur suami untuk terima apa yang jadi.tapi suami enggan..

    ReplyDelete
  48. assalamualaikum ustaz.maaf mengganggu..saya nak bertanya sikit..suami saya susah nak memaafkan ibu bapa saya.sedangkan saya sebagai seorang anak dah lama memaafan mak ayh saya kerana perbuatan mak saya yg mfitnah kami pada kenalan2 saya & mburukkan kami dari belakang.ayah pula cuba nak atur jalan hidup kami..kerana masalah ini suami saya tak memafkan mereka sampai skrg..dh 2thun dah..saya selalu ingtkn die dosanya derhaka mertua sama seperti derhaka mak ayh sendiri..tapi sampai sekrang dia tetap dengan pendirian dia sehingga die halang saya dari menghubungi keluarga saya.katanya itu hukuman utk mereka...persoalsnnya..apa perlu saya buat sekarang?..sudahlah ada anak kecil.lansung tak bagi mak ayah datang melawat jugak

    ReplyDelete
  49. Asslamualikum ustz,
    Sy dlm delema niee.. Sy da perselisihan pahm dfn ibu mertua sy berkenaan anak bogsu dia sehingga menyebabkn pergaduhan kecil adik beradik suami sy. Jadik utk mengelakkan maslah sy bgtau dri sy jgn masuk campur urusan hidup adik beradik suami sy. Buat pengetahun ustaz sy tinggal satu bumbung dgn adik beradik suami dan mertua

    ReplyDelete
  50. Assalamualaikum ustaz,
    Bagaimana jika bapa mertua yg tidak suka dgn menantu sejak dari awal perkahwinan. Bukan satu menantu sahaja tetapi semua menantu dia pangkah. Ada saja yg tak kena pada mata dia. Bagaimanakah yg harus kami lakukan ? Pernah satu ketika kerana sikap dia yg anggap dirinya perfect dan menantu semuanya buruk dan tak kena, saya dan suami bergaduh dan hampir bercerai. Berkat kesabaran dan support dari suami yg buat saya mampu bertahan. Saya letakkan kesulitan suami yg lebih tersepit antara bapa dan isteri. Apakah nasihat yg boleh ustaz berikan. Terima kasih

    ReplyDelete
  51. Assalamualaikum.. ustaz bagaimana pulak kalay suami tak ada rasa sayang atau suka pada ibu bapa perempuan walau pun dah nasihat tetapi masih sama jugak

    ReplyDelete
  52. Assalamualaikum...
    Ustaz d sini saya ingin bertanya mengenai mak mertua saya.Baru baru in suami saya telah di cekup oleh pihak aadk, mak mertua saya branggapan bahawa saya yg telah melaporkn Hal tersebut kpd aadk.Beliau telah menyumpah hidup saya akan susah seumur hidup & saya di pnggil dgn gelaran pelacur...Apa pndpt ustaz...bagaimana saya nak atasi masalah ni.

    ReplyDelete
  53. بارك الله لكم يا الدكتور...

    ReplyDelete
  54. Asalam mualaikum uztaz sy ingin bertanya kepade ustaz.... Jika suami tidak ad di rumah... Ayah mertua suami datng ke rumah sendri tampe ibu mertua suami.... Lalu Istri tidur bersame ayah nye di dalam satu bilik yg berkunci tampe beri tahu suami nye dan suami nye tahu bile die pulang kerumah melihat bilik terkunci danmendpat tahu ayah mertua tidur di dlam bilik bersame istri dlam keadaan bilik berkunci sedang masih ad bilik lain yg kosong dan rumah ayah nye juga dekat di situ....dan apa kah hukum nye uztaz.....Ad kah salah dari segi hukum agama.... Dan apekah hukum pade suami berfikikir terhadap istri nye sedang melakukn sumbang mahram terhadap bersame ayah istri nye sendri... Tolong uztaz penjelasan nye yg terperinci ustaz......

    ReplyDelete
  55. Assalamualaikum Ustaz, saya Ada pertanyaan tentang menantu saya, dia wanita yang Tak pernah bersyukur atas setiap pemberian suaminya, dari suami bekerja Dan berpangkat besar, sentiasa bergaduh hingga suaminya (anak saya) meminta kerja di Singapore Dan telah diterima bekerja tetapi ujian Allah SWT, setelah mendapat Surat tawaran kerja Dan menghantar Surat perletakan kerja, company lama menghubungi company baru ,jika ambil anak saya betkekerja, mereka akan saman.

    Disrbabkan itu, anak saya terpaksa menganggur selam 1 tahun keran terikat dgn syarat syarikat lama selamat 2 tahun. Walaupun syarikat baru di Singapore membayar pampasan atas kesilapan mereka, alhamdullillah anak saya dapatlah membuka sebuah kedai emas yang kecil, tetapi anak saya , seorang anak lelaki yang baik Dan bertanggung jawab kepa saya ibunya, seorang ibu tunggal Dan mepunyai 9 orang anak, Dan saya maseh menanggung 4 orang anak yang Dan seorang dari mereka OKU Dan bermasaalah jantung, yg 3 orang masih belajar di UKM, UITM Dan GMI.

    Anak lelaki ini memberi saya RM450.00 sewaktu dia bekerja dgn syarikat lama Dan sebelum dia berkahwin.

    Setelah berkahwin, diamasih memberi Wang saku kepada saya, Dan kepada isteri nya RM750.00.

    Apabila dia berhenti kerja, dia masih memberi saya RM300.00 Dan membawa isteri yer melancung ke Korea, tetapi isterinya tidak pernah bersyukur Dan sentiasa bergaduh atas alasan Duit.

    Sehingga anak saya terpaksa meminta kerja di China (Hangzhou) Dan Alhamdullillah diterima bekerja disana Dan akan berada di sana sehingga 2 bulan ( akhir December 2019) Dan akan balik Dan bekerja dari Malaysia as Consultant Technical Manager. Sebelum dia pergi , isteri nya merunggut Dan bergaduh Salam WhatsApp Kat anak saya hingga menantu saya merunggut (bagi suit delay ma you , you Tak ungkit, to bg suit Kat I you asyik ungkit, dari apa yang saya lihat, anak saya sentiasa memberi Wang kepada isteri yg lebih mementingkan untuk membeli produk kecantikan dari memasang braces Gigi hinggalah pd tubuh badan nya, wpun isteri nya tidak bekerja.

    Baru2 nie mereka bergaduh Dan anak saya hendak ke China datang menghabiskan Masa 2 - 3 hari dengan saya, hinggalah pada Hari dia berangkat ke China.

    Menantu saya, tidak ikut sebab menjaga kedai Dan anak saya telah memberi Wang saku yg cukup untuk 2 bulan untuk isterinya Dan membayar sewa kedai emas untuk 2 bulan, tetapi disebabkan ketidak puasan hati nya , menantu saya seorang yang tidak menurup aurat, walaupun telah banyak Kali ditegur, berfikiran negatif membuatkan anak saya memblok WhatsApp Dan WeChat dgn isterinya Hanya sebab isterinya complain anak saya memberi Wang saku kepada saya, walaupun anak saya meminta maaf pada saya Dan berkata, ma, angah Tak dapat bagi ma duit 2 - 3 bulan nie.

    Saya tetap melayan menantu saya seperti biasa, walaupun tahu dia Tak sukakan saya Dan sayalah yang akan berkomunikasi @ orang tengah, jika Ada orang yang datang kedai emas, sehingga pa Hari khamis pkl 6.30 pagi, menantu saya menghantar message sewaktu saya tgh solat , selepas solat saya jawab kenapa maseh nak bergaduh dgn suami dia nak bagi duit belanja Kat awak Dan awak asyik berfikiran negatif, seharusnya doakan suami selamat pergi Dan balik.
    Dia memjawap message saya akan blok saya sebab Tak nak Ada kaitan dengan suaminya, masaalah kepada saya sahaja,tidak bapa mertua Dan anak2 saya yang lain.

    Dia mengidam nak makan rendang, saya susah payah masakkan to apa yg saya dpt Hanya tuhan yang tahu.

    ReplyDelete
  56. assalamualaikum..saya nak buka soalan..memang betul tugas suami terhadap ibu bapa nya jugak penting..tapi bagai mana nak hadapi jika mentua yg x suka dengan menantu..maksudnya mentua nya berkira dgn si menantu..apatah lagi dgn ank ank menantu..contoh anaknya mengawini seorang prempuan ibu tunggal mempunyai anak dan ibu bapak lelaki tersebut tidak suka dengan perempuan itu apalagi duduk serumah dengan ibu bapak lelaki tersebut..apa yang harus dia lakukan..dan si isteri ingin mengajak si suami pindah untuk hidup berdikari.malah si suami tidak mahu pindah malah ingin duduk dengan ibu bapanya..akan tetapi lelaki masih mempunyai adik beradik yang lain yang masih boleh di harap untuk menjaga ibu bapanya...si isteri tekanan dengan keadaan tersebut..bagai mana nak hadapi situasi tersebut

    ReplyDelete
  57. Assalamualaikum tuan saya ada masalah yang sedang saya hadapi, saya memang dalam tekanan, saya baru dapat tahu yang saya merupakan anak angkat kpd ibu saya, saya sedikit pun tidak marah atau menyesal dengan ibu saya malah saya bersyukur ditemukan dengan ibu yg baik mendidik saya hingga berjaya sehingga sekarang, yang menjadi masalahnya suami saya dr perkahwinan kami yang pertama dahulu dia sudah menunjukkan tanda2 tidak sukakan ibu saya dan selalu mengajak saya berpindah ke rumah lain bahkan waktu tu saya dan dia mmg tidak mampu utk menyewa rumah lain disebabkan suami tidak berkerja dia menyuruh saya berkerja, ibu saya masih menerima dia sbg menantu disebabkan dia menyayangi saya, disebaliknya suami saya hari2 mengutuk dia dihadapan saya sampai pernah satu hari saya bergaduh dengan suami kerana tidak tahan suami berkata bukan2 kpd ibu saya, utk pengetahuan tuan saya penghidap kanser payudara stage 3, saya masih dalam rawatan lagi, tuan saya pernah diceraikan suami saya atas sebab dia tidak sukakan ibu saya, dengan egonya dia pernah mengatakan kpd saya terima kasih kerana bersetuju utk bercerai saya dpt terima hakikat, tapi selepas 2thn bercerai dia kembali kpd saya atas sbb anak dia mahukan saya kembali saya menerimanya kembali disebabkan anak saya tapi hati dah tawar, saya pernah berbincang dgn suami sebelum kami kahwin blk dulu saya dah tak ada hati dengannya dia kata tak apa saya akan buat awak sayang saya macam dulu, tapi sayangnya dia bertambah kurang ajar dengan ibu saya diam2 dia selidik latar belakang saya dia dapat tahu yang saya bukan anak kandung kpd ibu saya dan dia semakin kurang ajar menelefon ibu saya dan menengking ibu saya dalam telefon berkata kasar dengan ibu saya, ibu saya selepas itu melefon saya sambil teresak menanggis cerita hal sebenar pd saya waktu itu dan saya cuba tenangkan ibu saya berlinang air mata saya waktu itu tuan sambil pujuk ibu saya sayangkan ibu saya walaupun dia hanya ibu angkat, selepas dari itu suami saya dan ayah mertua saya ceritakan kepada saya tentang hal ibu saya dan mengatakan mengapa ibu saya tidak cerita perkara sebenar, suami dan ayah mertua saya berkata lagi tidak payahlah nak melawat ibu awak tu selalu dia bukan ibu kandung awak pun ibu angkat je tak wajib hormat dan tinggalkan dia pun tidak mengapa, sakit hati saya tuan mereka berdua berkata demikian kepada saya pun ada hati dan perasaan juga, sekarang ini saya bertambah benci melihat suami dan ayah mertua saya tidak mampu untuk meluahkan pada suami sebabkan nanti akan jadi pergaduhan antara kami jadi saya ambil untuk diamkan diri tapi sampai bila? Makin hari makin mendalam luka hati saya mkn hati je hari2. Ayah kandung saya dh tahu perkara sebenar apa yg tengah saya lalui dengan suami ayah saya minta saya fikir baik2 demi masa depan saya mampukah saya untuk terus hidup dengan orang yang tidak pernah hormatkan ibu dan ayah mertua dan perasaan isterinya, mak kandung saya dh lama meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya, sebelum itu ibu saya bercerai dengan ayah saya selepas melahirkan saya dan ibu saya berkahwin lain. Tuan tolonglah selesaikan masalah saya sekarang ini saya sangat buntu

    ReplyDelete
  58. Assalamualaikum ustaz..sy ada kisah yang membuatkan sy buntu..sy dan isteri telah mula kenal dari zaman sekolah..setelah sy berpindah negeri sudah agak lama saya tidak berjumpa dengan dia hampir 12 tahun..sy bertemu kembali dengannya dan mula kenal hati budi masing2 dan mula bercinta..setelah kami bertunang..dia sudah mula mengawal saya dengan agak keterlaluan sehingga sy memutuskan hubungan dengan rakan2 sy.pernah menyerang saya di rumah sewa sewaktu bujang.sy menceritakan perkara ini kepada ibu saya..sudah berkali2 sy dan ibu menasihat dan berbincang dengan dia.dan dia berubah tp hanya sementara..perkara sama berulang2 sehingga lah kami berkahwin dan dikurniakan anak berusia 8bulan sekarang.tp sikap dia tidak berubah seolah2 memaksa saya utk mengendahkan keluarga sy sendiri.dia ada masalah dengan ibu dan adik ipar perempuan sy.kerana menguris hati nya sehingga kn hubungan saya dengan keluarga menjadi jauh.hanya kerana menggunakan kereta isteri sy utk suatu majlis.sy pula setiap hari dihina,di fitnah dan dimaki oleh isteri saya sendiri dirumah dan dimana saje sy berada.isteri sering menuduh saya berlaku curang kerana berkawan dengan ramai kawan wanita.termasuk lah rakan2 sekolah yg beliau sendiri kenal dan juga rakan sekerja sy di pejabat.isteri sering meninggikan suara dan memanggil sy dengan bahasa yg biadap dan hina.jika saya pulang ke kg, isteri menolak permintaan sy utk pulang bersama sy dan juga anak.ibu saya berkata dia sangat kecewa dengan sikap isteri saya dan adik2 sy juga sama kecewa dengan perangai kakak ipar mereka.ibu mertua saya juga sama seperti isteri saya.suka mencari kesalahan sy yang mana setiap perkara yg sy lakukan hanya lah bersembang dengan rakan2 didalam sosial media.sy rasa skrg sy seolah2 diikat tanpa rantai.sangat tersepit dengan keadaan ini.

    ReplyDelete
  59. Assalamualaikum ustaz..sy ada kisah yang membuatkan sy buntu..sy dan isteri telah mula kenal dari zaman sekolah..setelah sy berpindah negeri sudah agak lama saya tidak berjumpa dengan dia hampir 12 tahun..sy bertemu kembali dengannya dan mula kenal hati budi masing2 dan mula bercinta..setelah kami bertunang..dia sudah mula mengawal saya dengan agak keterlaluan sehingga sy memutuskan hubungan dengan rakan2 sy.pernah menyerang saya di rumah sewa sewaktu bujang.sy menceritakan perkara ini kepada ibu saya..sudah berkali2 sy dan ibu menasihat dan berbincang dengan dia.dan dia berubah tp hanya sementara..perkara sama berulang2 sehingga lah kami berkahwin dan dikurniakan anak berusia 8bulan sekarang.tp sikap dia tidak berubah seolah2 memaksa saya utk mengendahkan keluarga sy sendiri.dia ada masalah dengan ibu dan adik ipar perempuan sy.kerana menguris hati nya sehingga kn hubungan saya dengan keluarga menjadi jauh.hanya kerana menggunakan kereta isteri sy utk suatu majlis.sy pula setiap hari dihina,di fitnah dan dimaki oleh isteri saya sendiri dirumah dan dimana saje sy berada.isteri sering menuduh saya berlaku curang kerana berkawan dengan ramai kawan wanita.termasuk lah rakan2 sekolah yg beliau sendiri kenal dan juga rakan sekerja sy di pejabat.isteri sering meninggikan suara dan memanggil sy dengan bahasa yg biadap dan hina.jika saya pulang ke kg, isteri menolak permintaan sy utk pulang bersama sy dan juga anak.ibu saya berkata dia sangat kecewa dengan sikap isteri saya dan adik2 sy juga sama kecewa dengan perangai kakak ipar mereka.ibu mertua saya juga sama seperti isteri saya.suka mencari kesalahan sy yang mana setiap perkara yg sy lakukan hanya lah bersembang dengan rakan2 didalam sosial media.sy rasa skrg sy seolah2 diikat tanpa rantai.sangat tersepit dengan keadaan ini.

    ReplyDelete
  60. Assalammualaikum...ustaz..sy igin bertanya pendapat dan nasihat, ketika sy sedang bercakap dgn wife melalui pone, boleh kah beliau mgetepikn sy dan berckp dgn ayhnya atau org lain dirumahnya...perkara ni kerap berlaku semasa sy col wife...mnta pendapat dan pandangan ustaz...

    ReplyDelete
  61. assalamualaikum ustaz...nk tny ustaz...seorang suami kematian isteri...tp msh mjlnkan tggjwb seperti anak kandung thadap bekas mertua, sedangkan tggjwb thadap ibu kandung di abaikan...mendapat berita ibu mertua uzur terus bgegas dr kelantan ke pahang...sedangkan ibu kandung yg uzur berada tak jauh dr rumah tidak pn dhiraukan...boleh ustaz jelaskan...

    ReplyDelete
  62. Assalamualaikum ustaz, bagaimana cara untuk saya menyayangi dan mengasihi kedua ibu dan bapa mentua saya? Sedangkan mereka memandang saya tidak lebih hanya sebagai isteri anaknya shj. Kini mereka tinggal dengan saya dan suami. Kdaan sgt uzur. Saya lakukan apa yg boleh membantu meringankan tugas suami saya. Walaupun dah hampir 3 tahun mereka bersama kami, saya berasa hairan kerana saya tidak dpt merasakan perasaan syg pd mereka. Saya akur, hati saya sering terluka sewaktu mereka sihat. Saya tlh cuba memaafkan mereka. Saya tahu jasa mereka lebih besar kerana tlh membenarkan anak mereka mengambil saya sbg isteri. Suami saya juga sgt baik pd saya juga ibu dan bapanya. Di sini saya sedar, saya yg tidak baik sebenarnya...

    ReplyDelete
  63. assalamualaikum ustaz nak tanya apa hukum seorang isteri dendam,marah,tidak suka,menonyoh2 muka kepada mak mertuanya atas masa lampau dulu sebab mak mertuanya melebihkan cucu lain dari anak dia sendiri...apa harus saya lakukan sebagai anak jika teguran kita tidak di endahkan malah dikatakan anak derhaka..mohon pencerahan ustas...
    boleh email ke saya khairulifran7@gmail.com

    ReplyDelete
  64. Assalamualaikum ustaz.. Derhaka kah seorg suami tidak menegur dan berkelakuan bermuka2 depan ibu bapa mertua.. Dilihat suami saya tidak suka kepada ibu bapa mertuanya... Tetapi ibu dan bapa mertuanya mengambil berat tentangnya..

    ReplyDelete
  65. Semasa saya menemui Dr.Wealth saya sangat memerlukan untuk mengembalikan bekas kekasih saya. Dia meninggalkan saya untuk wanita lain. Ia berlaku dengan begitu pantas dan saya sama sekali tidak menyatakan apa-apa. Dia hanya membuang saya setelah 3 tahun tanpa penjelasan. Saya menghubungi Dr.Wealth dan Dia memberitahu saya apa yang perlu saya lakukan sebelum dia dapat menolong saya dan saya melakukan apa yang disuruhnya, setelah saya memberikan apa yang dia mahukan, dia melafazkan mantra cinta untuk membantu kami kembali bersama. Tidak lama selepas dia membuat mantra, teman lelaki saya mula menghantar SMS kepada saya lagi dan merasa mengerikan dengan apa yang dia buat. Dia mengatakan bahawa saya adalah orang yang paling penting dalam hidupnya dan dia tahu sekarang. Kami bergerak bersama dan dia lebih terbuka kepada saya daripada sebelumnya dan dia mula menghabiskan lebih banyak masa dengan saya daripada sebelumnya. Sejak Dr.Wealth menolong saya, pasangan saya sangat stabil, setia dan dekat dengan saya berbanding sebelumnya. Saya sangat mengesyorkan Dr.Wealth kepada sesiapa yang memerlukan pertolongan. E-mel: wealthylovespell@gmail.com. Hubungi dia atau tambahkan dia di whatsapp melalui: +2348105150446 Dr.Wealth BLOG PAGE: Blog: https://wealthylovespell.blogspot.com

    ReplyDelete
  66. Kesimpulannya isteri tak boleh sama sekali mengeluh dgn takdir qada dan qadar yg telah di tentukan oleh Allah s.w.t...... sebaik-baik balasan adalah dari Allah s.w.t

    Klu pun terjadi nya istilah berat sebelah di dlm rumah tangga terutama nya bagi kaum perempuan ..hendak lah ia berlaku adil terhadap hukum hukum yg ada d dlm rumah tangga tersebut... Perkara mudah sepatut nya jadi mudah... Bukan nya jadi berat dan jadi isu tentang perbalahan berat sebelah antara suami dan isteri... Amalan isteri terhadap suami sudah di gariskan dlm syariat islam.. bila mana dah termaktub.. hendak lah si isteri akur dan redha dgn ketentuan qada dan qadar nya.. peringatan utk kaum hawa... Sebaik baik balasan adalah dari Allah s.w.t.. di hadirkan suami maupun isteri adalah saling berbagi amalan sesama mereka... Tanpa suami maka tiada lah juga amalan dan pahala bagi si isteri... begitu juga sebaliknya... Dan ingat lah.."sebaik-baik balasan adalah dari tuhan mu yg telah menciptakan bumi berserta isi nya".. dan ingat lh.. yg menghidupkan dan juga mematikan adalah tuhan mu.. begitu juga soal rezeki dan jodoh.. liku liku kehidupan dlm rumah tangga adalah hadiah daripada Allah utk hamba nya.. hadiah dan rahmat... Saling lengkap melengkapi antara satu sama yg lain... D dlm masjid akan ada imam dan makmum nya.. d dlm ibadah terdapat nya pahala "sesungguhnya demi masa manusia itu dalam kerugian kecuali 4 perkara, . Solatmu, amalan mu, dakwahmu, dan sabar mu... 4 perkara nie ada d dalam rumah tangga..atau di kenali dgn masjid... Suami jadi imam dan isteri jadi makmum,.. yakni solat..

    Utk amalan pula adalah saling hormat menghormati antara satu dgn yg lain..saling memenuhi dan saling bertolak ansur..

    Utk dakwah..jika di kurniakan cahaya mata maka beruntunglah dan bersyukurlah pada rabb mu.. sesungguhnya engkau akan berdakwah terhadap isteri dan anak mu..

    Dan yg terakhir "sabar".. soal rumah tangga berliku liku hendak lah bersabar dgn ketentuannya... Sebagai satu contoh tentang jodoh.. isteri hodoh atau pun suami miskin... Hendak lah bersabar dan duduk d dlm masjid yakni rumah tangga.... Sesungguhnya bagi mereka yg telah berkahwin Allah telah memuliakan dan meninggikan darjat mereka... Semoga Allah memberi petunjuk dan hidayah kepada suami dan isteri... Aamin

    ReplyDelete
  67. Assalam ustaz.. saya ada soalan.. berdosakah seorang suami menyama rata kan kedudukan ibu dan ibu mertua.. sebagai contoh pulang ke kampung suami sebanyak 5 hari.. kemudiam bulan hadapan pulangvke kampung isteri 5 hari.. adakah itu adil.. saya bertanya kerana ada yg berpendapat itu tidak adil.. seorang suami harus melebihkan kampung sendiri berbanding kampung isteri..

    ReplyDelete
  68. Assalam ustaz.. saya ada soalan.. berdosakah seorang suami menyama rata kan kedudukan ibu dan ibu mertua.. sebagai contoh pulang ke kampung suami sebanyak 5 hari.. kemudiam bulan hadapan pulangvke kampung isteri 5 hari.. adakah itu adil.. saya bertanya kerana ada yg berpendapat itu tidak adil.. seorang suami harus melebihkan kampung sendiri berbanding kampung isteri..

    ReplyDelete
  69. Assalamualaikum ustaz,
    Apa hukum jika suami melawan atau berkasar dengan mertuanya ?

    ReplyDelete
  70. As Salam Ustaz

    Sahabat saya duduk bersama isteri dan 2 anaknya, satu lelaki dan satu perempuan.

    Mereka tinggal di rumah emak isterinya atau emak mertuanya yang agak tua dan suami emak mertuanya juga telah lama meninggal.

    Jika isterinya meninggal, adakah boleh/sesuai jika menantu lelaki tersebut tinggal terus di rumah tersebut.

    Tq

    ReplyDelete
  71. Assalamulaikum ustaz nak tanya boleh ke ayah mertua tinggal dengan menantu perempuan satu rumah anak2 saya kecil lqgi suamu kerja spore x balik ddk spore,ayah mertua sorg isteri x de,boleh bagi pandang ustaz lagi2 saya takut kne fitnah

    ReplyDelete
  72. Assalamualaikum Ustaz. Kebanyakkan soalan semua berkenaan isteri tak sebulu Ibu mertua. Berbeda dengan saya iaitu suami saya tidak suka & tidak menghormati ibu saya (kerana dendam lama).

    Boleh ustaz bagi saya cadangan/solusi untuk saya sebelum saya file kan penceraian.

    Bagi saya “ibu tiada galang ganti, namun suami boleh dicari ganti” - sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
  73. Assalamualaikum Ustaz, adakah menjadi tanggungjawab wajib ke atas menantu perempaunmembasuh pakaian mak mertua dan bapak mertua. Adakah ini ia berdosa jika tidak melakukanya.

    ReplyDelete