Monday, November 29, 2010

Sikap defensif akan merugikan Islam

(Al Islam bulan Feb 2010)

Bulan lalu saya mendedahkan kisah benar mengenai berita bagaimana mualaf telah ditipu dan dirogol yang telah disiarkan oleh semua akhbar tempatan. Bulan ini pula terdapat tiga peristiwa menarik untuk saya kongsi bersama para pembaca. Ia tidak dapat lari daripada isu mualaf dan murtad.

Pertama, saya didatangi oleh seorang lelaki mualaf yang memerlukan pertolongan. Beliau dalam lingkungan usia 24 telah dihalau oleh ibu bapa dan isterinya hanya kerana beliau mengambil keputusan memeluk agama Islam. Dalam keadaan sehelai sepinggang, beliau menumpang berteduh di salah sebuah surau di Ampang kerana takut diketahui oleh kedua ibu bapanya yang kini sedang mengejarnya. Kesihan sungguh dia, tiada tempat tinggal. Kepada siapakah tempat mengadu, jika kita tidak bersedia untuk mendengar? Minatnya begitu berkobar-kobar untuk mempelajari Islam. Dalam hati saya berkata, alangkah baiknya jika ada pusat latihan untuk menempatkan mereka yang kurang bernasib baik ini.

Kedua, saya mendapat panggilan telefon daripada seorang mualaf. Beliau telah dihalau daripada sebuah masjid di Ampang, hanya kerana dia masih mengekalkan tabiat lamanya iaitu meminum arak. Lanjutan itu, seorang bergelar ustaz yang berceramah di masjid tersebut, membuat generalisasi dengan mengatakan kebanyakan muallaf ini penipu. Saya telah pergi ke masjid tersebut dan membuat sedikit siasatan untuk memastikan berita tersebut. Ternyata benar. Apakah kita tindakan itu betul? Jika muallaf masih dengan tabiat lama minum arak, kita sepatutnya memberikan nasihat dan cuba berkawan dengannya agar dia meninggalkan arak. Bukan menjauhkan diri dan menghalau beliau sedemikian rupa. Bayangkan jika dia mengambil keputusan murtad. Mana lebih baik, biarlah dia minum arak atau murtad? Kita jangan terlalu bertindak ekstrim.

Ketiga, seorang doktor perubatan Melayu Islam yang saya kenali telah murtad dan memeluk agama Kristian. Puas sudah isteri, anak-anak dan adik-beradik mereka memujuk tetapi tidak juga berkesan. Beliau telah mengambil tindakan nekad, walaupun ditentang oleh seluruh ahli keluarganya. Inilah kerapuhan akidah umat Islam hari ini. Jika murtad berlaku di kalangan saudara baru, masih boleh diterima, tetapi bila melibatkan saudara lama, amat memilukan, sesuatu perlu dilakukan sebelum terlambat.

Ketiga-tiga kisah benar ini membuat saya terfikir, kenapakah perkara ini boleh berlaku? Di manakah silapnya? Apa tindakan yang patut kita buat untuk membendung perkara ini? Walaupun salah seorang bukan mualaf, tetapi ia tidak mustahil berlaku kepada mualaf. Mualaf juga tidak kurang yang murtad, setelah mereka dapati agama Islam hanya ‘indah khabar dari rupa’. Ini disebabkan oleh perbuatan umat Islam yang menyebabkan mereka kecewa lalu mengambil keputusan untuk keluar daripada agama Islam. Mungkin ada yang akan berkata, mereka murtad disebabkan oleh kerapuhan akidah mereka. Persoalan saya, apa yang telah kita lakukan untuk membantu mereka?

Setelah sekian lama mendampingi golongan ini, saya fikir sikap kita sebagai umat Islam telah menyebabkan mereka yang telah mendekati Islam, berada semakin jauh dari Islam. Saya lihat kita terlalu bersikap defensif dalam menangani isu mualaf dan murtad ini. Kita tidak mahu menerima hakikat kelemahan diri kita. Kita akan mempertahankan apa jua tindakan kita tanpa mahu menerima hakikat yang sebenar. Kenapa kita perlu menegakkan benang yang basah?

Semua sedia maklum bahawa mualaf menghadapi masalah bila memeluk agama Islam. Apatah lagi jika mereka telah dibuang jauh oleh keluarga dan tinggal sehelai sepinggang. Ke manakah tempat hendak mengadu jika bukan kepada orang Islam dan institusi yang berkaitan yang boleh menjaga kebajikan mereka.

Alangkah indah kehidupan mereka jika ada rumah perlindungan atau institusi latihan mualaf atau saudara Muslim. Tidaklah mereka merempat di sana sini, seolah-olah agama Islam tidak menyediakan platform untuk mereka. Sedangkan kita tahu, Islam adalah satu-satunya agama yang cukup mengambil berat tentang hal ehwal orang lain sama ada Islam, mahupun bukan Islam.

Bagi mereka yang bergelar mualaf, institusi zakat sudah jelas menunjukkan betapa pembelaan terhadap mualaf mesti dilakukan. Saya yakin jika kita gerakkan institusi zakat, sudah pasti nasib mereka terbela. Namun demikian, perkembangannya agak perlahan walaupun saya tidak menafikan terdapat perubahan.

Setakat ini masih belum ada lagi institusi formal untuk mualaf yang ditubuhkan, walaupun mereka selayak mendapat layanan sedemikian. Sudahlah institusi tempat mereka berlindung tidak ada, ditambah lagi dengan persepsi yang memburukkan lagi keadaan. Saudara baru dilayan seolah-olah seperti peminta sedekah dan berbagai tohmahan yang tidak sepatutnya dilemparkan. Kenapa ada persepsi yang negatif terhadap mereka? Tidakkah kita boleh bersangka baik? Jika mereka telah memeluk agama Islam, tidakkah kita boleh menerima mereka seadanya? Jangan pertikaikan niat mereka memeluk Islam! Jika benar mereka memeluk Islam tidak ikhlas, boleh tak kita menjadikan mereka ikhlas selepas itu, dengan mengambil berat akan kehidupan mereka? Inilah strategi dkawah yang dilakukan oleh pendakwah Kristian, yang berjaya memikat orang lain menganuti agama mereka. Sedangkan kita tahu agama mereka tidaklah sehebat mana berbanding agama kita.

Apakah kita perlu mengungkit dengan memberikan mualaf RM50 sehari untuk menyara kehidupan mereka seharian? Terlalu besarlah RM50 itu? Kita perlu bezakan antara program yang membazirkan wang zakat dengan program membantu mualaf.

Saya teringat kepada kata-kata Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), pembayar zakat akan rasa berbesar hati dan senang hati jika bantuan zakat disalurkan kepada mereka atau program-program yang benar-benar memerlukan.

Mereka yang benar-benar memerlukan hari ini ialah mualaf. Mungkin ada yang bertanya, kenapa saya terlalu menekankan soal mualaf? Kita tidak pernah jadi mualaf, dengan sebab itu kita bercakap begitu senang sekali. Cuba letakkan kedudukan mualaf di tempat kita. Apakah kita boleh bertahan? Kita perlu rasa apa yang mualaf rasa, barulah kita tahu apakah masalah mualaf yang sebenar. Jika tidak, kita akan menjadi defensif dan sukar untuk menyelesaikan masalah. Dengan sebab itu, sekian lama kutipan zakat dibuat, tidak banyak perubahan yang dilakukan untuk melatih dan melahirkan mualaf yang berkualiti. Kita hanya berbangga dengan kuantiti mualaf yang bertambah dari tahun ke tahun, tetapi kualitinya amat menyedihkan.

Mualaf dan bantuan zakat tidak boleh dipisahkan. Sama ada mereka menipu atau tidak, itu kerja dia dengan Tuhan. Jika mereka menipu sekalipun, berapa banyaklah wang zakat yang diambilnya. Diapun tidak akan jadi kaya dengan mengambil wang zakat. Janganlah anggap sumbangan itu terlampau besar. Bandingkan jumlah RM50 ribu dengan murtad. Adakah harga murtad boleh disamakan dengan RM50 ribu. Begitu juga dengan harga murtad dengan minum arak. Mana lebih baik, biarkan dia murtad atau biarkan dia minum arak? Kita tidak mahu kedua-dua berlaku. Tetapi jika tidak ada pilihan, lebih baik dia minum arak daripada murtad.

Kita tidak mahu nanti bila berlaku kes murtad, kita menyalahkan orang lain, tetapi kita tidak pernah muhasabah diri sendiri. Ingat, bila mereka murtad, peguam-peguam handalan bukan Islam berada di belakang mereka. Di manakah maruah agama kita ketika itu? Justeru, janganlah kita mudah menjatuhkan hukum. Sikap ekstrim kita hanya akan menjauhkan mereka daripada agama Islam.

Saya amat mengharapkan tidak ada pihak yang terasa dengan penulisan ini, terutama institusi agama. Saya bukan hendak menuding jari kepada sesiapa. Saya mengakui bahawa pihak JAKIM dan jabatan-jabatan agama banyak membantu pergerakan dakwah di kalangan NGO seperti Persatuan Cina Muslim Malaysia (MACMA). Jika tidak bantuan mereka, pertubuhan dakwah seperti kami tidak dapat bergerak dengan seperti seadanya hari ini. Cuma, apa cuba saya ketengah soal penambahbaikan. Kita tidak boleh berasa selesa dengan kedudukan hari ini.

Saya takut, kita terlalu defensif dengan mengatakan kitalah yang paling baik. Tetapi sebenarnya tidak. Misalnya, hari ini kita begitu berbangga kerana dapat mengumpulkan wang zakat dan wang derma masjid begitu banyak. Tidakkah kita tahu bahawa wang zakat dan wang masjid yang dikumpulkan adalah untuk dibelanjakan kepada kalangan mereka yang memerlukan. Bukan untuk disimpan. Saya amat yakin mereka yang menginfaqkan harta tersebut mahukan ia digunakan di tempat yang betul.

Umat Islam perlu sedar bahawa orang bukan Islam sanggup berhabis untuk mempertahankan dan hak agama mereka. Wang ringgit sanggup dibelanja tanpa berkira. Akhirnya, mereka telah dapat apa yang sepatutnya mereka tidak berhak dapat dalam negara tercinta ini. Tetapi disebabkan oleh perjuangan mereka yang tidak pernah kenal penat, putus ada, malah sentiasa aggresif dan bukan defensif, akhirnya mereka berjaya.

Untuk makluman, MACMA adalah satu-satu pertubuhan NGO yang mula-mula membawa kes penggunaan nama Allah ke mahkamah sebelum ini, sehinggalah keputusan mahkamah tinggi membenarkan Kristian menggunakan nama Allah pada 31 Disember 2009. Selepas mahkamah menjatuhkan hukum, umat Islam seolah-olah hilang punca. Saya ingin bertanya, apakah yang kita lakukan sebelum ini? Ingatlah wahai umat Islam, walaupun Suruhanjaya Antara Agama (IFC) belum berjaya diwujudkan, tetapi kita lihat tuntutan-tuntutan mereka seolah-olah telah dipenuhi dengan jayanya. Kita asyik beralah dan menyalah. Sifat ini ada kalanya baik, tetapi jangan sampai maruah Islam tergadai. Semua berpunca daripada sikap kita yang defensif dan merasakan kita sudah bagus. Marilah kita muhasabah bersama melihat tuntutan-tuntutan orang bukan Islam yang telah merugikan agama kita.

1. Seseorang anak yang dilahirkan oleh ibubapa Islam tidak seharusnya secara terus menjadi orang Islam

2. Orang-orang bukan Islam yang telah memeluk Islam hendaklah diberikan kebebasan untuk kembali kepada agama asal mereka (murtad) dan tidak boleh dikenakan tindakan undang-undang

3. Sebarang kes pertukaran agama orang Islam kepada bukan Islam tidak sepatutnya dikendalikan oleh mahkamah syariah tetapi dikendalikan oleh mahkamah sivil

4. Tidak perlu dicatatkan di dalam kad pengenalan seseorang Muslim bahawa ia beragama Islam

5. Orang bukan Islam tidak perlu dikehendaki menganut Islam sekiranya ingin berkahwin dengan orang Islam. Orang Islam hendaklah dibenarkan keluar daripada Islam (murtad) sekiranya ingin berkahwin dengana orang bukan Islam tanpa boleh dikenakan apa-apa tindakan undang-undang

6. Seseorang atau pasangan suami isteri yang menukar agamanya dengan memeluk Islam tidak patut diberikan hak jagaan anak

7. Orang-orang yang bukan Islam yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seorang yang memeluk Islam hendaklah diberikan hak menuntut harta pusakanya selepas kematiannya

8. Kerajaan hendaklah menyediakan dana yang mencukupi untuk membina dan menyelenggara rumah-rumah ibadat orang bukan Islam sebagaimana kerajaan menyediakan dana yang serupa untuk masjid

9. Orang bukan Islam hendaklah dibenarkan dan tidak boleh dihalang daripada menggunakan perkataan-perkataan suci Islam dalam percakapan dan sebagainya

10. Bibel dalam bahasa Melayu dan Bahasa Indonesia sepatutnya dibenarkan untuk diedarkan kepada umum secara terbuka

11. Pelajaran agama bukan Islam untuk penganut agama itu hendaklah diajar di semua sekolah

12. Program-program berunsur Islam dalam bahasa ibunda sesuatu kaum hendaklah ditiadakan. Program dakwah agama lain selain Islam pula hendaklah dibenarkan untuk disiarkan dalam bahasa ibunda masing-masing

13. Orang-orang Islam yang membayar zakat tidak sepatutnya dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan dan wang hasil zakat sepatutnya digunakan juga untuk keperluan orang bukan Islam

14. Sepatutnya Islam tidak disebut sebagai pilihan pertama masyarakat Malaysia seperti dalam soal pakaian menutup aurat kepada pelajar sekolah

Boleh dikatakan semua tuntutan tersebut telah berjaya diperolehi oleh bukan Islam. Maka tidak mustahil selepas ini mualaf dan saudara lama murtad kerana mereka terlalu agresif dalam melakukan kerja manakala kita pula terlalu defensif. Justeru, saya merayu agar kita mulakan langkah agar menjaga mualaf-mualaf ini dengan baik dan pertahankan hak-hak mereka, jangan sampai dicemari oleh tindakan bukan Islam yang tidak munasabah.

Dr. Mohd Ridhuan Tee Abdullah, Pensyarah Kanan, Universiti Pertahanan Nasional Malaysia merangkap Setiausaha Agung Dewan Perdagangan Islam Malaysia. Penulisan ini adalah pendapat peribadi penulis.

1 comment:

  1. Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan? pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tidak bercagar, modal teroka, dll.. Atau adakah anda telah ditolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan atas sebarang sebab. Kami adalah pemberi pinjaman swasta, memberi pinjaman kepada perniagaan dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan iaitu kadar faedah 2%. jika Berminat? Hubungi kami hari ini di ( kaiserpeter536@gmail.com ) dan dapatkan pinjaman anda hari ini
    salam,
    Pasukan pelaburan Kaiser Peter

    ReplyDelete